The Action Foundation

The Action Foundation (TAF) Is een stichting meerder jaren geleden opgericht door Maria Omares, die toen nog studente was aan de universiteit en iets wilde beginnen voor gehandicapten kinderen en hun ouders. Ondertussen is de organisatie gegroeid en heeft ze zelfs een prijs gehad van de Amerikaanse senaat. TAF werkt vooral in Kibera, de grootste sloppenwijk in Kenia en is ook al in 3 andere sloppenwijken begonnen. Er heerst nog veel stigma en discriminatie en ouders begrijpen hun kinderen met een handicap niet. Wat TAF oa doet is voorlichting op scholen aan kinderen en leeraren om hen kennis bij te brengen en hun gehandicapten leeftijdsgenoten met respect te behandelen en te accepteren, om zo inclusief onderwijs te promoten en verbeteren. Daarnaast wordt ook ergotherapie, fysiotherapie, “street business” training voor de ouders bij het opzetten van een inkomst genererend project zoals een klein bedrijfje, etc. gedaan, en wordt ouders geleerd hoe zij de oefeningen met hun kinderen kunnen doen. Ze hebben een hub in het midden van Kibera waar ze cliënten ontvangen en gaan zelf ook de wijk in. Ze zijn ook begonnen om in samenwerking met de Keniaanse overheid, hun programmas in meerdere counties in te voeren, door het trainen van overheidspersoneel, waardoor zij veel meer kinderen kunnen bereiken.

In 2024 zijn zij ook begonnen met het invoeren van een Disability Prevention and Rehabilitation Program (DPRP), gebasseerd op Inspire2Care programma van Karuna Nepal, waarbij de overheid en gemeenschap verantwoordelijk zijn voor de uitvoering en invoering van dit programma. TAF geeft technische ondersteuning voor 4 jaar, en in jaar 2 en 3 deelt TAF voor 1/3 in de kosten samen met de county en gemeente overheid. Het programma heeft zowel een preventie programma, waarin alles draait om de 1e 1000 dagen van conceptie tot 2 jaar en een Rehabilitatie programma met fysio, ergo, voedingsadviezen, counselling, logopedie, operaties en meer.

In de gemeenschap worden community health promotors getraind en wordt gelobbyd bij de overheid om een CBR facilitator aan te stellen, die verantwoordelijk is voor huisbezoeken en het opkomen voor de rechten van alle kinderen met een beperking. Het dagelijks bestuur valt onder een sturing comité, met afgevaardigden uit alle groepen binnen de samenleving.

Naast de Inspire2Care methode wordt ook een pilot gedaan met de RTF (Revering the Flow) methode ontwikkeld door Impact Kenya, waarbij de gemeenschap zelf verantwoordelijk is voor hun ontwikkeling en direct fondsen krijgen voor het uitvoeren van hun projecten en programma’s met ten doel het verbeteren van de gemeenschap (medisch, onderwijs, economisch, etc), nadat ze verschillende trainingen hebben gehad.

Voor meer info bezoek: www.theactionfoundationkenya.org